De weerstandscapaciteit is € 28.282.000. De geïnventariseerde restrisico’s treden niet gelijktijdig en in de volle omvang op. Daarom trekken wij de conclusie dat onze weerstandscapaciteit voldoende is om de financiële gevolgen van de restrisico’s op te vangen.
Het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) schrijft een basisset van vijf kengetallen voor die in samenhang informatie geven aan de gemeenteraad over de financiële positie van de gemeente.
Doel van deze kengetallen is het kunnen vormen van een beter oordeel over het structureel en reëel sluitend zijn van de begroting. Voor de stand van de financiële positie is het belangrijk de kengetallen in samenhang te beoordelen.
Om deze kengetallen te berekenen gebruiken wij de zogenaamde ‘Terneuzense gezondheidsmeter’.
In deze Terneuzense gezondheidsmeter zitten:
- Exploitatiecijfers (inkomsten en uitgaven) met meerjarig inzicht in al dan niet structureel sluitend zijn;
- geprognosticeerde meerjarenbalans (bezittingen en schulden);
- verplichte BBV indicatoren (zowel cijfermatig als grafisch);
- Emu saldo (optelsom van alle inkomsten en uitgaven van de Rijksoverheid en de decentrale overheden);
- Kasstroomoverzicht (feitelijke geldstromen).
De Provincie Zeeland hanteert voor de kengetallen de volgende signaleringswaarden.
Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
---|---|---|---|
Netto schuldquote a. zonder correctie doorgeleende gelden | <90% | 90-130% | >130% |
b. met correctie doorgeleende gelden | <90% | 90-130% | >130% |
Solvabiliteitsratio | >50% | 20-50% | <20% |
Grondexploitatie | <20% | 20-35% | >35% |
Structurele exploitatieruimte begroting | >0% | 0% | <0% |
Belastingcapaciteit | <95% | 95-105% | >105% |
De gezamenlijke provinciale toezichthouders besloten om voor het verkrijgen van een goed beeld op de financiële positie aan te sluiten bij de zgn. signaleringswaarden. Deze zijn afkomstig van de stresstest voor 100.000+ gemeenten. De signaleringswaarden zijn ingedeeld in categorieën. De provinciale toezichthouders geven geen waarde oordeel over deze categorieën. Dit omdat normering in eerste instantie door de gemeente zelf plaatsvindt. Duidelijk is wel dat categorie A het minst risicovol is en categorie C het meest.
Kengetallen | Jaarrekening | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | CAT | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Netto schuldquote | 49,1% | A | 64,6% | 61,6% | 61,9% | 75,6% | 86,1% | |
Netto schuldquote gecorr.voor alle verstrekte leningen | 48,5% | A | 64,0% | 61,1% | 61,4% | 75,1% | 85,6% | |
Solvabiliteitsrisico | 34,7% | B | 30,9% | 32,2% | 34,2% | 32,0% | 30,4% | |
Grondexploitatie | 3,1% | A | 2,6% | 1,8% | 1,5% | 2,1% | 2,0% | |
Structurele exploitatieruimte | 14,2% | A | 1,1% | 2,4% | 2,6% | -0,9% | -1,4% | |
Gemeentelijke belastingcapaciteit | 90,6% | A | 91,6% | 95,4% | 95,4% | 95,4% | 95,4% | |
Debtratio | 65,3% | 69,1% | 67,8% | 65,8% | 68,0% | 69,6% | ||
Netto schuld per inwoner | € 1.861 | € 2.432 | € 2.500 | € 2.499 | € 3.009 | € 3.441 |
De uitkomst van de diverse ratio's toont aan dat de financiële positie van de gemeente Terneuzen stabiel is. Dit tegen een achtergrond van onzekerheden rond het Gemeentefonds (ravijnjaar 2026). Mogelijke incidentele dividenduitkeringen zijn hierin niet meegenomen: dit is vanuit de toezichthouder niet toegestaan. Op basis van de huidige financiële indicatoren is er geen reden tot zorg. Echter, het onzekere speelveld waarin we ons bevinden vraagt dat we steeds alert blijven op de mogelijke (financiële) impact van (externe) ontwikkelingen waar we mee te maken hebben dan wel krijgen.