Gemeenschappelijke regelingen
Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (O.L.A.Z.)
Vestigingsplaats
Kapelle
Website
O.L.A.Z .
Programma
Wonen & leefbaarheid
Doel en openbaar belang
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van afvalstoffenverwijdering.
Eigen vermogen
31 december 2022
€ 551.638
Vreemd vermogen
31 december 2022
€ 12.986.699
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder J. Vervaet. Plaatsvervangend lid: Wethouder L. van de Voorde
Dagelijks Bestuur: Wethouder J. Vervaet.Ontwikkelingen
Eind 2022 vond besluitvorming plaats in de gemeenteraad over de regionalisering van milieustraten in Zeeland. Toen is ook besloten de regionale spreiding en uitwerking hiervan verder te onderzoeken. De uitvoering van het onderzoek gaat verder in 2024.
Voor 2024 staat de in gebruik name van de eerder gerealiseerde toegangscontrole op de milieustraten gepland.
Risico's
De in de voorschottarieven voor de verwerking van afvalstromen opgenomen indexering is gebaseerd op een aanname. De voorschottarieven voor de milieustraten zijn ook gebaseerd op een aanname. Het risico is aanwezig dat de definitieve indexering hoger is omdat op de milieustraten en/of door huishoudens meer afval wordt aangeboden dan geraamd. Daarnaast kunnen verwerkingstarieven van afvalstromen stijgen of dalen (afhankelijk van mondiale marktomstandigheden).
Financieel resultaat
Het resultaat in 2022 is € 69.698.
Financieel belang
Rapportages aan de raad
De gemeenteraad kan een zienswijze geven op de conceptbegroting en eventuele begrotingswijzigingen. Bij de jaarstukken kan dit in de volgende situaties:
- Door toevoeging van het positief resultaat van de jaarrekening aan de algemene reserve komt de algemene reserve boven de VZG-richtlijn reservevorming uit.
- Het Dagelijks Bestuur wil het positief resultaat niet toevoegen aan de algemene reserve maar er iets anders mee doen.
Als dit niet aan de orde is, gaan de jaarstukken ter kennisname naar de gemeenteraad.
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Vestigingsplaats
Goes
Website
Programma
Zorg & gezondheid
Doel en openbaar belang
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van de:
- Wet publieke gezondheid;
- Wet veiligheidsregio’s;
- Wet op de lijkbezorging;
- Jeugdwet;
- Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;
- Wet kinderopvang.
Eigen vermogen
31 december 2022
€ 5.520.747
Vreemd vermogen
31 december 2022
€ 23.653.790
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: wethouder S.G.P. Suij (voorzitter). Plaatsvervangend lid: wethouder J. de Buck
Dagelijks Bestuur: wethouder S.G.P. Suij (voorzitter).Ontwikkelingen
We onderzoeken in Zeeland de gewenste organisatiestructuur van de inkoop van jeugdhulp en Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang. De Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland (IJZ) is nu onderdeel van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD Zeeland. Het is de vraag of IJZ bij GGD Zeeland blijft. Een andere optie is samenvoegen met de inkoop van Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang al dan niet bij de GGD.
Risico's
We verwachten een begrotingswijziging 2023 voor de uitbreiding van het aantal medewerkers jeugdgezondheidszorg (JGZ). Loonkostenstijgingen blijven een reëel risico. Niet alle verwachte indexaties hebben we in onze begroting meegenomen.
Financieel resultaat
Het jaarresultaat van de GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland over 2022 bedraagt €
1.355.719 positief en bestaat uit de volgende onderdelen:
• € 713.876 positief resultaat onderdeel GGD Zeeland;
• € 641.843 positief resultaat onderdeel Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland (IJZ).Financieel belang
De financiële bijdrage voor 2024 is € 3.258.000 en voor IJZ € 22.964.000
Rapportages aan de raad
De gemeenteraad kan een zienswijze geven op de conceptbegroting en eventuele begrotingswijzigingen. Bij de jaarstukken kan dit in de volgende situaties:
- Door toevoeging van het positief resultaat van de jaarrekening aan de algemene reserve komt de algemene reserve boven de VZG-richtlijn reservevorming uit.
- Het Dagelijks Bestuur wil het positief resultaat niet toevoegen aan de algemene reserve maar er iets anders mee doen.
Als dit niet aan de orde is, gaan de jaarstukken ter kennisname naar de gemeenteraad.
Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Vestigingsplaats
Middelburg
Website
Programma
Wonen & leefbaarheid
Doel en openbaar belang
Behartiging van de belangen van de deelnemende gemeenten op de volgende gebieden:
- brandweerzorg;
- rampenbestrijding en crisisbeheersing;
- geneeskundige hulpverlening.
Eigen vermogen
31 december 2022
€ 2.848.000
Vreemd vermogen
31 december 2022
€ 29.051.000
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten.
Veiligheidsregio Zeeland bestaat uit Brandweer Zeeland, GHOR (geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio), Gemeenschappelijke Meldkamer Zeeland en risico- en crisisbeheersing. De Veiligheidsregio werkt nauw samen met verschillende netwerkpartners waaronder politie, Rijkswaterstaat en Defensie.Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen bestuur: Burgemeester H.J.A. van Merrienboer (voorzitter)Dagelijks bestuur: Burgemeester H.J.A. van Merrienboer (voorzitter)
Ontwikkelingen
Een toekomstbestendige brandweerzorg is een belangrijk programma binnen de Veiligheidsregio. Binnen dit programma krijgen onder andere incidentbestrijding en brandveiligheid nadrukkelijk aandacht in 2024. Daarnaast heeft het ministerie van Justitie en Veiligheid extra geld beschikbaar gesteld aan Veiligheidsregio’s om zich voor te bereiden op toekomstige crises. Dit omdat we de afgelopen jaren geconfronteerd zijn met crisissituaties met een ander karakter en een andere aard en omvang dan voorheen, zoals COVID-19 en vluchtelingenopvang. De VRZ ontwikkelt hiervoor een uitvoeringsplan.
We verwachten geen veranderingen in 2024.
Risico's
De komende jaren komt er een piek aan te vervangen (brandweer)voertuigen en -materiaal aan. Door de prijsstijgingen van bijvoorbeeld energie en grondstoffen zullen de kapitaallasten verder oplopen dan eerder verwacht.
Financieel resultaat
Het resultaat van 2022 is € 614.000 nadelig.
Financieel belang
De bijdrage voor 2024 is € 4.572.000. De bijdrage wordt bepaald door de verdeelsleutel.
Rapportages aan de raad
De gemeenteraad kan een zienswijze geven op de conceptbegroting en eventuele begrotingswijzigingen. Bij de jaarstukken kan dit in de volgende situaties:
- Door toevoeging van het positief resultaat van de jaarrekening aan de algemene reserve komt de algemene reserve boven de VZG-richtlijn reservevorming uit.
- Het Dagelijks Bestuur wil het positief resultaat niet toevoegen aan de algemene reserve maar er iets anders mee doen.
Als dit niet aan de orde is, gaan de jaarstukken ter kennisname naar de gemeenteraad.
Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Zorg & gezondheid
Doel en openbaar belang
Uitvoering namens de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen van de Wet sociale werkvoorziening (welke per ingang van 1 januari 2015 is vervallen).
Visie (van Dethon)
Dethon ontwikkelt de persoonlijke capaciteiten van zijn werknemers en cliënten naar werk.Missie (van Dethon)
Dethon is hèt arbeidsontwikkelbedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. Dit betekent het meest gerenommeerde bedrijf dat zoveel mogelijk passende arbeid creëert en werkt aan de arbeidsontwikkeling en integratie van medewerkers en cliënten, onder meer door middel van de uitvoering van de regelingen voor gesubsidieerde arbeid. Dat doet Dethon door met een efficiënte en bedrijfsmatig werkende organisatie producten en diensten te leveren die goed, gewild en maatschappelijk relevant zijn.Dethon voert voor de gemeente de taken op grond van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) uit. Daarnaast is in de deze gemeenschappelijke regeling het WSP (werkservicepunt) opgenomen dat voorziet in het verbinden van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Via deze gemeenschappelijke regeling worden verschillende re-integratieprojecten gerealiseerd.
Eigen vermogen
31 december 2022
€ 1.486.733
Vreemd vermogen
31 december 2022
€ 12.608.063
Partners
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder J. Vervaet, raadslid J.J.M. Verdurmen en raadslid P.H. van der Hoeff. Plaatsvervangend lid, raadslid D. Vlaander.Dagelijks Bestuur: Wethouder J. Vervaet.
Ontwikkelingen
Het nog vast te stellen koersplan.
Dethon maakt een koersplan op basis van het eerder door de drie gemeenten vastgestelde plan van aanpak. Ook maakt Dethon een inventarisatie van de staat van onderhoud van de gebouwen. Deze vormen samen de input voor een begrotingswijziging (23 en 24).
Risico's
Door de uitstroom van medewerkers sociale werkvoorziening verwachten we dat bedrijfsonderdelen meer verliesgevend zijn. De energiekosten, de loonkosten en de staat van onderhoud werken verdere kostenverhoging in de hand.
Financieel resultaat
Het financieel resultaat over 2022 bedraagt € 0.
Financieel belang
Een eventueel tekort van Dethon komt volledig ten laste van de aangesloten gemeenten, nadat in eerste instantie het weerstandsvermogen bij Dethon zelf is aangesproken. De subsidie die wij per bij Dethon werkzame SW medewerker ontvangen maken wij over aan Dethon.
De financiële bijdrage voor 2024 is € 9.431.000.Rapportages aan de raad
De gemeenteraad kan een zienswijze geven op de conceptbegroting en eventuele begrotingswijzigingen. Bij de jaarstukken kan dit in de volgende situaties:
- Door toevoeging van het positief resultaat van de jaarrekening aan de algemene reserve komt de algemene reserve boven de VZG-richtlijn reservevorming uit.
- Het Dagelijks Bestuur wil het positief resultaat niet toevoegen aan de algemene reserve maar er iets anders mee doen.
Als dit niet aan de orde is, gaan de jaarstukken ter kennisname naar de gemeenteraad.
Samenwerkingsverband Collectief Vervoer Zeeuws-Vlaanderen (CVV)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Zorg & gezondheid
Doel en openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling kent drie taken:
- Leerlingenvervoer;
- Wmo-vervoer;
- Vervoer Jeugdzorg.
De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer ligt in de Wet primair onderwijs, Wet voortgezet onderwijs en de Wet expertisecentra. De wetten zijn vertaald in lokale verordeningen.
Een belangrijk deel van het takenpakket is gebaseerd op de keuze die de gemeenteraad heeft gemaakt voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het collectief Wmo-vervoer is een algemene voorziening, toegankelijk voor personen met functiebeperkingen die niet aan het openbaar vervoer kunnen deelnemen.Daarnaast vult de gemeenschappelijke regeling op verzoek van de openbaar vervoersautoriteit (de Provincie Zeeland) een aanvullend aanbod in voor het openbaar vervoer: de Haltetaxi.
Eigen vermogen
31 december 2022
€ 0
Vreemd vermogen
31 december 2022
€ 540.725
Partners
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder J. de Buck, raadslid A. Hana en raadslid J.P. Casteleijn. Plaatsvervangend lid: wethouder S.G.P. Suij en raadslid M.I.R. Hemelsoet- de Jaeger.
Dagelijks bestuur: Wethouder J. de Buck.Ontwikkelingen
Op 1 juli 2022 trad een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen in werking. De verandering heeft tot doel om de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen (Wgr) te versterken. Het versterkt de kaderstellende en controlerende rol die gemeenteraad hierbij heeft. We streven ernaar om op 1 juli 2024 de invoering van deze verandering af te ronden.
Risico's
We verwachten dat de salariskosten en vervoerskosten voor de vervoerders die het doelgroepenvervoer uitvoeren stijgen. Op basis van het contract zijn we gehouden aan een jaarlijkse NEA-indexering. Binnen de contractvoorwaarden uit de Europese aanbesteding zijn verdere ondersteuningsmaatregelen beperkt (risico staatssteun).
Financieel resultaat
Het financieel resultaat is € 0. Alle uitgaven komen ten laste van de deelnemende gemeenten.
Financieel belang
Het aandeel van de gemeente Terneuzen in het jeugd- en wmo-vervoer voor eigen inwoners. De financiële bijdrage voor 2024 is € 2.944.000.
Rapportages aan de raad
De gemeenteraad kan een zienswijze geven op de conceptbegroting en eventuele begrotingswijzigingen. Bij de jaarstukken kan dit in de volgende situaties:
- Door toevoeging van het positief resultaat van de jaarrekening aan de algemene reserve komt de algemene reserve boven de VZG-richtlijn reservevorming uit.
- Het Dagelijks Bestuur wil het positief resultaat niet toevoegen aan de algemene reserve maar er iets anders mee doen.
Als dit niet aan de orde is, gaan de jaarstukken ter kennisname naar de gemeenteraad.
Belastingsamenwerking Sabewa Zeeland
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Algemene dekkingsmiddelen
Doel en openbaar belang
Uitvoeringsorganisatie SaBeWa Zeeland:
- verzorgt de heffing en invordering van waterschap belastingen en gemeentelijke belastingen;
- behandelt bezwaar- en beroepschriften tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken;
- voert werkzaamheden uit in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (wet WOZ).
Eigen vermogen
31 december 2022
€ 128.000
Vreemd vermogen
31 december 2022
€ 433.000
Partners
De gemeenten Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Reimerswaal, Sluis, Terneuzen, Tholen en het waterschap Scheldestromen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks Bestuur: wethouder drs. F.O. van Hulle.
Algemeen Bestuur: wethouder drs. F.O. van Hulle. Plaatsvervangend lid: wethouder S.G.P. Suij.Ontwikkelingen
Uit het visiedocument 2023-2027 van Sabewa Zeeland blijkt dat het jaar 2024 in het teken staat van het op orde brengen van de basis. Vanuit deze basis kan in de jaren 2025 en 2026 toegewerkt worden naar het volgende niveau. Om de basis op orde te kunnen brengen ligt in 2024 de focus op het:
- verder automatiseren/robotiseren van de processen
- intensiveren van de kwaliteitszorg en procesbeheersing
- neerzetten van een duidelijke en heldere organisatiestructuur
- werken met voormeldingen in het Waarderen-proces.
Het op orde brengen van de basis zorgt ervoor dat:
- de kwaliteit van de aanslagen verbetert
- de proceskostenvergoedingen verlaagd kunnen worden
- in 2027 vier sterren kunnen worden behaald bij de Waarderingskamer.
Dit alles draagt bij aan een hoger serviceniveau richting de burger.
Risico's
Een groot risico voor Sabewa Zeeland is de toename van het aantal bezwaarschriften. Deze stijgende lijn zien we vooral bij de No-Cure-No-Pay bureaus. De afhandeling van deze bezwaren zet druk op de werkzaamheden binnen het waarderingsproces. Hierdoor ontstaat ook druk op het op tijd kunnen opleggen van de aanslagen in het volgende jaar.
Financieel resultaat
Sabewa Zeeland sluit 2022 af met een voordelig rekeningresultaat van € 127.597.
Financieel belang
De kosten worden als volgt over de deelnemers verdeeld:
- waarderen: op basis van het aantal objecten;
- heffen: op basis van het aantal aanslagregels;
- innen: op basis van het aantal aanslagregels.
De bijdrage in 2024 is € 1.106.000.
Rapportages aan de raad
De gemeenteraad kan een zienswijze geven op de conceptbegroting en eventuele begrotingswijzigingen. Bij de jaarstukken kan dit in de volgende situaties:
- Door toevoeging van het positief resultaat van de jaarrekening aan de algemene reserve komt de algemene reserve boven de VZG-richtlijn reservevorming uit.
- Het Dagelijks Bestuur wil het positief resultaat niet toevoegen aan de algemene reserve maar er iets anders mee doen.
Als dit niet aan de orde is, gaan de jaarstukken ter kennisname naar de gemeenteraad.
Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Klimaat & Duurzaamheid
Doel en openbaar belang
De RUD verzorgt voor de deelnemers de vergunningsverlening, het toezicht en de handhaving op het gebied van milieu en natuur. In samenwerking met de gemeenten, de provincie en waterschap wordt er gewerkt aan een schoon en veilig Zeeland.
Eigen vermogen
31 december 2022
€ 1.014.260
Vreemd vermogen
31 december 2022
€ 4.355.855
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten, Waterschap Scheldestromen en Provincie Zeeland.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: wethouder L. van de Voorde. Plaatsvervangend lid: wethouder J. VervaetOntwikkelingen
RUD Zeeland heeft een toekomstvisie opgesteld. De RUD Zeeland wil overgaan in een robuuste Omgevingsdienst Zeeland. Hierin past de uitvoering van robuuste milieutaken voor Zeeland. Het sluit ook aan bij de richtlijnen van het Interbestuurlijk programma Versterking VTH-stelsel (IBP-VTH) van de Rijksoverheid. De discussie hierover met de deelnemers is nog niet afgerond.
We hebben een dienstverleningsovereenkomst gesloten met de RUD voor de periode 2023-2025. De Omgevingswet treedt op 1 januari 2024 in werking. De RUD voert op het gebied van milieu de basistaken uit namens de gemeente. Daarnaast hebben we afspraken gemaakt met de RUD over de plustaken. Wij passen de dienstverleningsovereenkomst met de RUD Zeeland hierop aan.
Risico's
De gemeente Terneuzen is als deelnemer mede aansprakelijk voor financiële tekorten. De RUD heeft voor 2024 een sluitende begroting.
Financieel resultaat
Er is een negatief resultaat van € 993.000.
Financieel belang
Vaste verdeelsleutel aangevuld met bedrag uit Algemene Uitkering. De bijdrage 2024 is € 1.318.000.
Rapportages aan de raad
De gemeenteraad kan een zienswijze geven op de conceptbegroting en eventuele begrotingswijzigingen. Bij de jaarstukken kan dit in de volgende situaties:
- Door toevoeging van het positief resultaat van de jaarrekening aan de algemene reserve komt de algemene reserve boven de VZG-richtlijn reservevorming uit.
- Het Dagelijks Bestuur wil het positief resultaat niet toevoegen aan de algemene reserve maar er iets anders mee doen.
Als dit niet aan de orde is, gaan de jaarstukken ter kennisname naar de gemeenteraad.
Vennootschappen en coöperaties
Economische Impuls Zeeland N.V.
Vestigingsplaats
Vlissingen
Website
Programma
Economie & arbeidsmarkt
Doel en openbaar belang
Doel
De vennootschap heeft tot doel ondernemers te helpen met innoveren, investeren en internationaliseren. Het streven is gericht op een duurzame ontwikkeling van Zeeuwse bedrijven en de regionale economie.Openbaar belang
Economische Impuls Zeeland is de regionale ontwikkelingsmaatschappij (ROM) van Zeeland. Ze versterken de Zeeuwse economie en werken aan de toekomst van onze delta. Met hun kennis, diensten en netwerk bieden ze ondernemers een snelle ingang naar doorontwikkeling en groei.
De gemeente Terneuzen houdt volgens het register 3717 aandelen van de 150.000 geplaatste en volgestorte aandelen.
Hiermee bezit de gemeente Terneuzen 2.47 % van de aandelen in Impuls.
De dertien gemeenten bezitten samen in de huidige aandeelhoudersstructuur 17% van de aandelen.Eigen vermogen
31 december 2022
€ 9.974.029
Vreemd vermogen
31 december 2022
€ 3.650.522
Partners
Aandeelhouder in Economische Impuls Zeeland N.V. zijn:
Aandeelhouders:
Provincie Zeeland 66%
Zeeuwse gemeenten samen 17%Ministerie van Economische Zaken en Klimaat 17%
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: wethouder J. Vervaet
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzonderheden.
Impuls Zeeland is een regionale ontwikkelingsmaatschappij (ROM), die deel uitmaakt van een landelijk netwerk. Er heeft een herschikking van de aandelen plaatsgevonden. Dit heeft geen financiële gevolgen voor onze begroting. De gemeente Terneuzen bezit 2,47 % van de aandelen.
Risico's
De gemeenten zorgen voor de financiering van Impuls als ROM (budgetsubsidie). Daarnaast genereert de uitvoering van projecten inkomsten voor Impuls. Het Rijk en de provincie Zeeland financieren het Investeringsfonds Zeeland (IFZ).
Financieel resultaat
Het resultaat voor 2022 is € 6.092 negatief.
Financieel belang
De gemeente Terneuzen heeft een kapitaalbelang van 2,47% in Economische Impuls Zeeland N.V.
Rapportages aan de raad
We sturen de jaarstukken van Economische Impuls Zeeland N.V. ter kennisname naar de raad.
GBE Aqua B.V.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Website
Programma
Economie & arbeidsmarkt
Doel en openbaar belang
In 2021 heeft PZEM N.V. haar aandelen in waterbedrijf Evides verkocht aan GBE Aqua B.V. Waterbedrijf Evides heeft twee groepen van aandeelhouders: Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE) en Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua (GBE Aqua). Beide bezitten vijftig procent van de aandelen.
Evides dient de volgende publieke belangen: veiligheid, leveringszekerheid en betaalbaarheid van drinkwater. GBE Aqua heeft doel het houden en beheren van aandelen in Evides en het uitoefenen van stemrecht daarop.
Eigen vermogen
31 december 2022
€ 30,45 miljoen
Vreemd vermogen
31 december 2022
€ 294,16 miljoen
Partners
Aandeelhouder in GBE Aqua zijn:
• Provincie Zeeland 50,051%
• Zeeuwse gemeenten 46,595% waarvan de gemeente Terneuzen 7,357%
• 3,354 % gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-HollandBestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: wethouder drs. F.O. van Hulle.
Ontwikkelingen
Als het gaat om het dividend van GBE Aqua zijn er geen verrassingen. Hiermee komt Evides tegemoet aan de wens van de publieke aandeelhouders voor een gelijkmatige (niet schoksgewijze) dividendstroom. We zijn wel benieuwd naar het dividendverloop in de volgende jaren. Dit heeft te maken met het dividend van ZEH dat we in 2024 verwachten. De publieke aandeelhouders kunnen dit dividend gebruiken om de lening voor GBE Aqua helemaal af te lossen.
De aandeelhouders van PZEM (nu: ZEH) zijn ook aandeelhouders van GBE Aqua. Zij hebben afspraken gemaakt over de besteding van het dividend van ZEH. In 2021 heeft PZEM haar aandelen in waterbedrijf Evides aan hen verkocht. De aandeelhouders van het nieuwe bedrijf GBE Aqua hebben daarvoor een lening afgesloten. De winstuitkering van PZEM/ZEH gebruiken ze om deze lening af te lossen. Een klein deel van dit dividend is vrij inzetbaar.
Risico's
Er is geen sprake van bijzondere ondernemingsrisico’s. Evides Waterbedrijf is heel afhankelijk van financiering. Volgens het bedrijf kunnen economische ontwikkelingen en nieuwe wet- en regelgeving van invloed zijn op de beschikbaarheid en de kosten van de financiering.
Financieel resultaat
Het financieel resultaat over 2022 is € 25.167.706 positief.
Financieel belang
De gemeente Terneuzen heeft een kapitaalbelang van 7,357% in GBE Aqua B.V.
Rapportages aan de raad
We sturen de jaarstukken van GBE Aqua B.V. ter kennisname naar de raad.
North Sea Port SE
Vestigingsplaats
Sas van Gent
Website
Programma
Economie & arbeidsmarkt
Doel en openbaar belang
De doelstelling is het (laten) exploiteren van het havenbedrijf en het versterken van de internationale positie van de Zeeuwse haven en industrie op de korte en lange termijn.
De gemeente Terneuzen streeft via aandeelhouderschap in North Sea Port SE naar:- borging van nautisch beheer en toegankelijkheid van de Zeeuwse havens;
- stimulering van economische ontwikkeling, bedrijvigheid en werkgelegenheid in Zeeland;
- leveren van een bijdrage aan duurzame gebiedsontwikkeling en klimaatadaptatie.
Eigen vermogen
31 december 2022
€ 601.562.000
Vreemd vermogen
31 december 2022
€ 881.000
Partners
De gemeente Terneuzen is voor 8,33% aandeelhouder van North Sea Port SE.
Overige aandeelhouders zijn:
Provincie Zeeland: 25%
Gemeente Borsele: 8,33%
Gemeente Vlissingen: 8,33%
Stad Gent : 48,52 %
Gemeente Evergem: 0,03%
Gemeente Zelzate: 0,005%
Provincie Oost Vlaanderen: 1,445%Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: Burgemeester H.J.A. van MerrienboerOntwikkelingen
North Sea Port voert het strategisch plan Connect 2025 uit. Het havenbedrijf richt zich op de volgende drie kerntaken:
- infrastructuur en ruimte aanbieden
- nautische dienstverlening
- connecteren: de verbindende regisseur in het havengebied
Risico's
Sinds de fusie is er nog geen overeenstemming bereikt met de Belastingdienst. Dit kan nog lang duren. Het vormt geen financiële bedreiging voor North Sea Port. Het bestuur van North Sea Port noemt het vinden van gekwalificeerd personeel als een van de operationele risico’s.
Financieel resultaat
Het financieel resultaat na belasting voor 2022 is € 35.221.000.
Financieel belang
Het belang is niet weer te geven in een bedrag.
Rapportages aan de raad
We sturen de jaarstukken van North Sea Port ter kennisname naar de raad.
BNG Bank N.V.
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Programma
Algemene dekkingsmiddelen
Doel en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner. Hiermee is de bank essentieel voor de publieke taak. De kerntaak is om tegen lage tarieven krediet te verstrekken aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De gemeente neemt deel in het maatschappelijk kapitaal van de N.V. BNG Bank.
Eigen vermogen
31 december 2022
€ 4.615 miljoen
Vreemd vermogen
31 december 2022
€ 107.459 miljoen
Partners
De Staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: wethouder drs. F.O. van HulleOntwikkelingen
De BNG Bank is onze huisbankier. Er zijn geen ontwikkelingen te melden. Onze bestaande financieringsovereenkomst met de BNG Bank verlengden we per 1 januari 2019 voor onbepaalde tijd. Met onze huisbankier hebben we een financieringsovereenkomst afgesloten met een (variabele) basisrente.
Het ziet er niet naar uit dat onze relatie met de BNG Bank veranderd.Risico's
De BNG Bank heeft een triple-A rating. Er is dus nauwelijks sprake van lopende risico's uit de deelneming aan deze verbonden partij. De BNG Bank is een van de meest kredietwaardige banken ter wereld. Ratingbureaus Fitch, Moody's en Standard & Poors waarderen BNG Bank opnieuw op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld.
Financieel resultaat
De gemeente is aandeelhouder en beschikt over 45.474 aandelen. Hierop vindt jaarlijks een dividenduitkering plaats.
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder en beschikt over 45.474 aandelen. Hierop vindt jaarlijks een dividenduitkering plaats.
Rapportages aan de raad
We rapporteren over de BNG Bank en de daarbij behorende dividenduitkering in onze begroting en jaarstukken.
ZEH N.V.
Vestigingsplaats
Middelburg
Website
Programma
Economie & arbeidsmarkt
Doel en openbaar belang
PZEM is het enige Nederlandse energiebedrijf dat nog in publieke handen is. Eerder werden al onderdelen van het vroegere Delta en de netbeheerder Enduris verkocht. In 2022 heeft PZEM de Sloecentrale, het gastransportbedrijf PZEM Pipe en de naam PZEM verkocht.
Het restant van PZEM gaat verder als Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH). De belangrijkste bezittingen van ZEH zijn het 70% aandelenbelang in EPZ (mede-eigenaar van de kerncentrale), het 50% aandelenbelang in de biomassacentrale in Moerdijk en het 50% aandelenbelang een zonnepark in Willebroek, België.
De aandelen van PZEM/ZEH zijn in het bezit van Zeeuwse, Brabantse en Zuid-Hollandse gemeenten en de provincie Zeeland. Het publiek belang komt voort uit het waarborgen van wettelijk gedefinieerde publieke belangen en duurzame werkgelegenheid in Zeeland. Daarbij geldt als uitgangspunt een risicoprofiel passend bij een publieke aandeelhouder.ZEH is voor 70% eigenaar van EPZ. De gemeente Terneuzen is voor 7,35% aandeelhouder in PZEM/ZEH.
Eigen vermogen
31 december 2022
€ 1.589.502.000
Vreemd vermogen
31 december 2022
€ 1.549.493.000
Partners
Aandeelhouder van ZEH N.V. zijn:
- Provincie Zeeland 50%
- Zeeuwse gemeenten 46,5% waarvan de gemeente Terneuzen 7,35%
- 0,1% provincie Noord-Brabant en Zuid Holland
- 3,4% gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: wethouder drs. F.O. van HulleOntwikkelingen
ZEH is vrij van schulden en heeft een goede liquiditeitspositie opgebouwd. Op grond hiervan kan ZEH de maximale dividenduitkering doen. De aandeelhouders kunnen over 2023 een hoge dividenduitkering verwachten. De hoogte daarvan kan pas in 2024 bepaald worden. De hoogte is afhankelijk van de bedrijfsresultaten. Ook speelt een rol hoe goed de kerncentrale in Borssele draait, want ZEH heeft een verplichting aan EPZ. Deze verplichting bestaat voor een groot deel uit doorlopende exploitatiekosten en die zijn sterk onderhevig aan de inflatieontwikkeling. In 2024 moet er een nieuwe aandeelhoudersstrategie voor ZEH liggen.
De aandeelhoudersstrategie van PZEM beoogde de commerciële belangen van PZEM te vervreemden. PZEM heeft haar belang van vijftig procent in waterbedrijf Evides in 2021 verkocht aan GBE Aqua B.V. De Wholesale-activiteiten (en de naam PZEM) zijn per 31 december 2022 verkocht aan EPH. De overgebleven bedrijfsonderdelen gaan verder onder de naam ZEH N.V. (ZEH staat voor Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij).
Risico's
Door de verkoop van de Wholesale-activiteiten verminderden de financiële risico’s voor ZEH aanzienlijk. Het niveau van de elektriciteits- en gasprijzen blijft voorlopig een onzekere factor. ZEH benoemt slechte marktomstandigheden, uitval van de kerncentrale en regulering door de rijksoverheid als de grootste risico’s voor het bedrijf.
Financieel resultaat
ZEH N.V. heeft een netto resultaat over 2022 van € 182.202.000.
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder van PZEM/ZEH voor 7,35 %.
Rapportages aan de raad
We sturen de jaarstukken van ZEH N.V. ter kennisname naar de raad.
Overige verbonden partijen
Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) aan-z
Vestigingsplaats
Axel
Website
Programma
Zorg & gezondheid
Doel en openbaar belang
aan-z heeft tot doel inwoners van het werkgebied (Terneuzen, Assenede, Wachtebeke, Kaprijke, Sint-Laureins) te ondersteunen bij het zelfstandig leven en participeren in de samenleving. aan-z doet dit door het versterken van structuren, sociale netwerken en eigen mogelijkheden van mensen. aan-z richt zich daarbij in ieder geval op kwetsbare burgers en werkt samen met sterke burgers aan de leefbaarheid in buurten en wijken. Verder voert aan-z de toegang uit tot de individuele voorzieningen van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Eigen vermogen
31 december 2022
€ 30.133
Vreemd vermogen
31 december 2022
€ 1.113.259
Partners
De gemeente Terneuzen en de Belgische gemeenten Assenede, Kaprijke, St. Laureins en Wachtebeke.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: wethouder L. van de Voorde en wethouder S.G.P. Suij.Dagelijks Bestuur: wethouder L. van de Voorde (voorzitter)
Ontwikkelingen
aan-z wil meer inzetten op 'blended dienstverlening': een combinatie van online en fysieke dienstverlening. Positieve gezondheid maakt hier deel van uit.
De Vlaamse gemeenten heroverwegen hun deelnamen vanwege gemeentelijke herverdelingen in Vlaanderen.
Risico's
De onderhandelingen lopen voor cao sociaal werk, waar aan-z onder valt. De vakbonden hebben een loonbod van 14% neergelegd. Als dit volledig doorgaat, komt dat neer op ongeveer € 500.000 extra aan loonkosten.
Financieel resultaat
Het resultaat in 2022 is € 0. Op de budgetsubsidie is € 266.904 overschot, welk bedrag als nog te betalen aan de gemeente Terneuzen op de balans van aan-z staat.
Financieel belang
Het financieel belang is bepaald op basis van budgetsubsidie. Daarnaast stellen we projectsubsidies beschikbaar. De financiële bijdrage voor 2024 is € 6.907.000.
Rapportages aan de raad
De gemeenteraad kan een zienswijze geven op de conceptbegroting en eventuele begrotingswijzigingen. Bij de jaarstukken kan dit in de volgende situaties:
- Door toevoeging van het positief resultaat van de jaarrekening aan de algemene reserve komt de algemene reserve boven de VZG-richtlijn reservevorming uit.
- Het Dagelijks Bestuur wil het positief resultaat niet toevoegen aan de algemene reserve maar er iets anders mee doen.
Als dit niet aan de orde is, gaan de jaarstukken ter kennisname naar de gemeenteraad.
Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) North Sea Port District (NSPD)
Vestigingsplaats
Gent
Website
Programma
Economie & arbeidsmarkt
Doel en openbaar belang
De BGTS North Sea Port District heeft tot doel de grensoverschrijdende samenwerking in het North Sea Port District te bevorderen en tot uitvoering te brengen. Ook behartigt de BGTS de gemeenschappelijke
belangen van de deelnemers. Dit in het belang en ten dienste van de inwoners.Samen met de Nederlandse en Vlaamse rijksoverheden maken de partners in de BGTS North Sea Port District een footprint ruimtelijk beslag. Dit geeft inzicht in het gebruik van de ruimte in het gebied. Ook maken ze een ontwikkelperspectief. Daaraan verbinden ze een uitvoeringsplan en een overzicht van de investeringen die nodig zijn voor de uitvoering.
Eigen vermogen
31 december 2022
€ 99.744
Vreemd vermogen
31 december 2022
€ 0
Partners
- Gemeente Terneuzen
- Gemeente Borsele
- Gemeente Vlissingen
- Provincie Zeeland
- Stad Gent (België)
- Gemeente Evergem (België)
- Gemeente Zelzate (België)
- Provincie Oost-Vlaanderen (België)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemene Vergadering: Burgemeester H.J.A. van Merrienboer, wethouder drs. F.O. van Hulle en wethouder J. Vervaet
Raad van Bestuur: Burgemeester H.J.A. van Merrienboer en wethouder J. VervaetOntwikkelingen
Het Rijk heeft via de nieuwe Regio Deal subsidie toegekend aan het North Sea Port District.
De BGTS streeft naar meer brede welvaart in het North Sea Port District. Het (haven)gebied is ook aangewezen als Novex-gebied.
In oktober 2022 stelde het bestuur een verdiepte werkagenda vast. Daarvan maken demoprojecten deel uit. We werken aan vier demoprojecten:
- Energiewijk
- Koppelingsgebieden+/gezondheidsactieplan
- Verstedelijkings- en mobiliteitsvisie
- Cultuur van het District
De BGTS streeft naar meer brede welvaart in het North Sea Port District. Het (haven)gebied is ook aangewezen als Novex-gebied.
Risico's
Er zijn geen risico's.
Financieel resultaat
Het resultaat is € 99.744
Financieel belang
Voorlopig dragen we elk jaar € 11.500 bij. De bijdrage van de acht partners is samen € 100.000.
Rapportages aan de raad
We informeren de raad over mijlpalen en bijzondere ontwikkelingen.